måndag 28 januari 2013

Köpenhamns-helg



Den här helgen har jag och min karl spenderat på Hotell Hilton i Köpenhamn - min julklapp. Vi har aldrig bott på 5stjärnigt förr, så det var en ny upplevelse. 
Eller - alla hotell är väl mer eller mindre lika, men det här var större, flådigare och med godare frukostbuffé än alla andra jag vart på. 
På fredagen besökte vi Christiania, och det däremot var en HELT ny upplevelse. Har aldrig vart med om något liknande. En enorm, psykadelisk målning välkomnade oss precis utanför valvet som ledde in till den här lilla egna staden, och det stod "Freedom" målat ovanför valvbågen. Och när man gått ett par hundra meter in i områden slog marijuanaröken emot en som en vägg. Kändes surrealistiskt att se människor som strosade runt och rökte riktigt stora joints, helt öppet. Dessutom var stämningen vänlig och avspänd. Det var som om 70talet stannat kvar där inne, i en helt egen värld. Det var en häftig upplevelse. (och nej, vi rökte inte på)

Resten av helgen spenderades på Ströget, på goda restauranger och på hotellrummet. Jag fick så sjukt dåligt samvete när vi satt på en restaurang och glufsade i oss mat och såg på en uteliggare på andra sidan gatan, ute i snön utan att ha vantar. Så när vi skulle gå bad jag att få maten som blev över i en doggybag, och så gav vi den till en uteliggare. 
Ingen kan göra allt, men alla kan göra något.  

På lördagskvällen drack vi några öl/cider på hotellrummet och gick sen ut, åt god mat på Mamma Rosa och drack några drinkar. Sen tillbaka till hotellet och beställde upp ett par till på roomservice. Vilket vi fick ångra dagen därpå. Men utöver det, så var det en riktigt fin och mysig helg. 
Ibland är livet gött att leva.  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar